O karze śmierci

O ile wiem, libertarianie różnią się pomiędzy sobą w pewnych kwestiach. Jedną z nich jest kara śmierci. O ile kara śmierci jako instrument terroru państwa nad obywateli rzeczywiście nie powinna znajdować zbyt wiele poparcia wśród wolnościowców, to kara śmierci jako element zadośćuczenienia krewnym ofiary, czy ogólnie pojętej sprawiedliwości, o efekcie odstraszającym nie wspominając, moim zdaniem ma rację bytu i uzasadnienie. W tej kwestii długo nie znałem jakiejś bardziej wolnościowej argumentacji, bardziej posiłkując się wciąż zakorzenionym we mnie konserwatyzmem oraz poczuciem sprawiedliwości i tzw. zdrowym rozsądkiem. Do czasu, aż natknąłem się w nieocenionym serwisie LewRockwell.com na bardzo ciekawe artykuły Waltera Blocka poruszające kwestię kary głównej z libertariańskiego punktu widzenia. Oto owe artykuły:

Czy kara śmierci może zostać uzasadniona z libertariańskiego punktu widzenia? Block twierdzi, że tak, posługując się pewnym hipotetycznym przykładem. Jak wiadomo tym, którzy interesują się kwestiami wolnościowego wymiaru sprawiedliwości, libertarianie preferują zadośćuczenienie (przywrócenie stanu pierwotnego, o ile to możliwe) ofierze ponad jedynie karanie za przestępstwo. W przypadku morderstwa to jest raczej niemożliwe, ale gdyby istniała maszyna, która pozwoliłaby przywrócić życie ofierze za cenę życia modercy, to raczej żaden libertarianin nie miałby nic przeciwko takiej “karze” śmierci, nieprawdaż? A to właśnie jest przykład i argument za tym, że odebranie życia mordercy może być uzasadnione. Co do samej zasady oczywiście, pomijając pewne, na razie nie rozwiązane, kwestie “techniczne”.

Oczywiście, najlepiej, aby wymiar sprawiedliwości był obsługiwany przez firmy prywatne, a nie państwo, ale nawet przy obecnej sytuacji, nieuczciwe państwo może dokonywać właściwych czynów, czyli należycie karać morderców (czy innych przestępców). To, że państwo jest nieefektywnym i złym mechanizmem, nie oznacza, że musimy popierać odebranie mu możliwości wykonywania sprawiedliwych posunięć. Nie należy wylewać dziecka z kąpielą - jeśli państwo może karać morderców należycie, nie odbierajmy mu takiej możliwości w imię zabezpieczenia się przed jego indolencją.


Komentarze (38)
Gravatar

np. w wypadku Pani Otylii(morderstwo brata) zwolennicy kary śmierci i poszukiwacze idealnej sprawiedliwości sądowniczej mogą mieć jeszcze większy dylemat - rzekne za Kazikiem “rób co chcesz ale czy dobrze chcesz?” :) ale już w wypadku Pana Tomasza Teluka i jego filozoficznego przyjaciela ks. Roberta S. zamiast kary śmierci może dobrodusznie zarządać biliarda $ odszkodowania ( nielicząc konfiskaty dóbr materialnych bynajmniej nie tekstowych )
im wiecej dostaje danych o problemacch z np. Afryki czy Ameryki Płd. tym staję się sceptyczny co do ideałów sprawiedliości libertatianskiej ;) ogranicze pole widzenia do osiedla … niech no zastanowie sie co zrobić… ochroniarz na klatce schodowej?


Gravatar

“libertarianie preferują zadośćuczenienie (przywrócenie stanu pierwotnego, o ile to możliwe)” - no i tutaj jest duza roznica pomiedzy chrzescijanstwem a libetarianizmem - chrzescijanstwo mowi o koniecznosci poniesienia kary niezaleznie od zadosuczynienia, czyli zladziej ktory ukradne nie tylko powinnien oddac skaradozna rzecz ale takze poniesc kare za popelniony czyn


Gravatar

czy Jezus nie jest chrześcijaninem? ;)

Łk 6:29
29. Jeśli cię kto uderzy w [jeden] policzek, nadstaw mu i drugi. Jeśli bierze ci płaszcz, nie broń mu i szaty.
(BT)


Gravatar

mam wrażenie że właśnie libertarianie wierzący w sądy zajmują miejsce chrześcijan ( nieistniejacych? ) zadam pytanie jak Radek zadośćuczyni(?) ( jaki stan pierwotny? ) na miejscu Pani Otylli?


Gravatar

swoją drogą wymysł “Prokuratury” to wymysł Imperium Rzymskiego? więzienia kto bedzie opłacać więzienia? haha


Gravatar

a może przy okazji może Radek przypomni mi jak to jest z sprawiedliwością u … Żydów? ortodoksyjnych biblijnych ( bo “izrealska” nie różni się od tej “polskiej” prawda? ) po co był Sanhedryn? haha ten Jezus to miał dylematy nie?;)


Gravatar

oczywiscie stan pierwotny czesto jest niemozliwy do osiagniecia, mi chodzilo o podkreslenie, ze dany wystepek w chrzescijanstwie wiarze sie z winna i kara i zadoscuczynieniem (3 elemanty)

winna — osoba ktora popelnia wystepek jest winna wzgledem blizniego lub Boga, powinna prosic o przebaczenie i moze aczklwiek nie musi jej to przebaczenie byc dane

kara - osoba ktora popelnia wystepek powinna poniesc kare za swoj wystepek, za morderstwo powinna to byc kara smierci -
to egzekwuje wladza

zadoscuczynienie - osoba ktora popelnia wystepek powinna zrekomansowac poniesione przez blizniego szkody np. oddac skradziona rzecz - to tez powionna egzekwowac wladza

kara nie jest zadoscuczyniniem ani zadoscuczyninine kara

teraz przyklad winny na przykladize chrzesciajanstwa — jako ludzie winni przed Bogiem za swoje grzechy, powinnismy poniesc kare za nie oraz bylismy winni za te grzechy,
odkupiencza smierc Chrystusa powoduje iz to on za wierzacych poniosl zarowno kare jak i stal sie ‘formalnie’ winny za grzechy, w ten sposob wierzacy (poczynajac od ‘dobego Łotra’) otrzymuja niezaluzone uczynkami zbawienie (wybawienie od winy i kary za grzechy).

ok, to tyle, zeby pokazac jak na to patrzy chrzescijanstwo i z czego niektore sprawy wynikaja

a jak do tego ma sie wladza, jesli kogos zamorduje zadaniem i obowiazkiem wladzy jest oddebrac mi zycie jako KARE i POUCZENIE DLA INNYCH I OCZYSCZENIE SPOLECZENSTWA za moj wystepek

to jest obowiazek wladzy i na warstwie splecznej ma ona taka role, oczywiscie pozostaje jeszcze kwestia winy i kary przed Bogiem i czlowiekiem - ale tu juz nie o tym mowa

zreszta zachecam do przeczytania Starego Testamentu ( i NT tez zreszta) i zobaczenia jak Biblia ujmuje obowiazki wladzy
tam tez pisze co w przypadku nieumyslnego morderstwa


Gravatar

co do “ortodoksyjnych biblijnych zydow” po prostu nie wiem, odseslac moge jedynie do bibli jednak to nie bedzie tez zapewne dokladnie to co robia zydowscy ortodoksi,

Sanhedryn nie zostal powolany przez Biblie,
jedynie sam arcykaplan, i tu faktycznie sa problemy, bowiem arcykaplan zamiast sluzuc Bogu dawno odszedl od prawdziwej sluzby tak i kiedy przyszedl obiecany Mesjasz nie rozpoznal go a wrecz przyczynil sie do jego smierci,
podobne problemy mozemy miec dzisiaj kiedy wladza zamiast “zlo karac” nie karze go, albo kiedy wrecz nakazuje grzeszyc,
jako chrzescijanie powinnismy byc posluszni wladzy az do momentu az nie rozkazuje nam grzeszyc,
tez jesli mialby moje dzici nie dojadac to sa one na 1 miejscu przed podatkami,
a moim obowiazkiem jest nie byc biermym na to zlo wladzy ale wplywac i modlisc sie za wladze i za kraj


Gravatar

otóż ja odrzucam wszelki Sanhedryn i władze sądowniczą :) chce życ jak nomad koczownik (A)braham

Łk 6:37
37. Nie sądźcie, a nie będziecie sądzeni;
(BT)

Jn 8:39
39. W odpowiedzi rzekli do Niego: Ojcem naszym jest Abraham. Rzekł do nich Jezus: Gdybyście byli dziećmi Abrahama, to byście pełnili czyny Abrahama.
(BT)

ale odlotowo :):) haha pozdr.


Gravatar

do whirlinurd:

“wzial i sie powiesil” (o Judasz)
“idzcie i czyncie podobnie”


Gravatar

dla relaksu obejrzyj sobie “Jesus Christ Superstar” :) o Judaszu!


Gravatar

uwierz w Boga - Wolnosc :) (na mnie szkoda kamieni ;)


Gravatar

Oczywiście nie twierdzę, że przywrócenie stanu faktycznie wystarczy - w takim razie przecież statystyka jest po stronie przestępców i “opłaci” się im dokonywać przestępstw zagrożonych jedynie karą zadośćuczynienia. Chodzi o to, aby zadośćuczynienie było rzeczą pierwszorzędną, a kara kolejną, odwrotnie niż w systemie obecnym.


Gravatar

Łk 6:29
29. Jeśli cię kto uderzy w [jeden] policzek, nadstaw mu i drugi. Jeśli bierze ci płaszcz, nie broń mu i szaty.
(BT)

ten tekst najpredzej wytlumaczy… Christian Michel :) niepotrzeba kar wiezien “wladzy” “szatana” - ubezpiecz sie i swoje mienie za kradziez pobicie dostaniesz odszkodowanie :) itp itd. to jest logika radykalnego chrzescijanstwa

pozdr. ciezko oj ciezko ;)


Gravatar

Ja bym proponował żeby to Radek wykonywał karę śmierci. Zwalajcie dalej na “władzę”! ! S A T A N I O L E !
Czym jest “władza” to jakaś globalna hipnoza?
Kto jest “rękami władzy”?


Gravatar

“Karę” śmierci można, moim zdaniem, traktować jako tylko i wyłącznie zemstę a nie karę. Żadne inne argumenty (a traktuję prawo do zemsty jako argument “za”) nie maja żadnych podstaw aby być traktowane jako argumenty. Największym “przeciw” - nie branym przeważnie pod uwagę przez zwolenników “kary” śmierci jest możliwość pomyłki sądowej. Może to tylko “techniczna” przeszkoda ale na dziś dzień nie istnieje “maszyna”, która oddzielałby prawdę od fałszu w 100%. Nawet w ewidentnych, na pierwszy rzut oka , przypadkach wina nie jest 100%. O ile w innych przypadkach teoretyczne założenie, że oskarżony jest winny jeśli sąd tak stwierdzi jest swego rodzaju koniecznością (bo jak inaczej stwierdzić czy ktoś mówi prawdę czy nie), to w przypadku orzekania o śmierci nie zdaje egzaminu. Jedynym rozwiązaniem, jest, moim zdaniem takie rozwiązanie: Sąd orzeka na podstawie zebranych dowodów o winie, w całym postępowaniu, uczestniczą osoby zainteresowane ukaraniem przestępcy (np. rodzina zabitego), po orzeczeniu winy to właśnie one określają jak ma być kara dla oskarżonego ( w ramach jakiegoś zestawu kar), jeśli wybierają śmierć - wykonuje wyrok jeden z nich. Z tym, że jeśli okaże się, że przestępca był niewinny - wykonujący wyrok jest sądzony za morderstwo…


Gravatar

Co do możliwości pomyłki, to istnieje ona niezależnie od wymiaru kary, czy to dożywocie, 25 lat, czy mniejszy wymiar - zawsze można na dowolną z tych kar skazać osobę faktycznie niewinną. Jeśli użyć tego argumentu przeciw karze głównej, trzeba by go używać przeciw każdej formie karania.

Ale nie zgodzę się, że nie ma spraw, w których istnieje 100% pewność, co do winowajcy - takie istnieją, a postępy w kryminalistyce sprawiają, że będzie ich coraz więcej. I zgadzam się, że możliwość omyłki można znacznie zmniejszyć wprowadzając odpowiedzialność sędziów za ferowane wyroki.


Gravatar

Oczywiście mój wpis nie powstał, ot tak sobie, z powietrza. Powstał w kontekscie tej sprawy http://wiadomosci.onet.pl/1174597,11,item.html


Gravatar

Własnie drukuje sobie ten wpis oraz komentarze. Będe miał co analizować i pokazywać kumplom, o co kłócić się z księdzem na religii.

Fajna dyskusja. Pozdrawiam.


Gravatar

Z karaniem zawsze są dylematy. Najlepsze rozwiązanie- określić logicznie liczbę czynów karanych. Następnym krokiem powinno być podwyższenie progu niebezpieczeństwa dla przestępcy/mordercy - wg. mnie to właśnie stopień trudności dokonania danego czynu jest najważniejszy a nie tak glośno rozdmuchiwana “nieuchronność kary” - dla przestępcy , który atakuje bezbronną ofiarę krzesło elektryczne, nawet nieuchronne jest czynnikiem mało ważnym, w przeciwieństwie do “nagrody” w postaci zaspokojenia siebie (przez rabunek, gwałt, morderstwo etc.). Natomiast realna groźba uszkodzeń ciała lub śmierci PODCZAS próby zaspokojenia jest już poważnym czynnikiem odstraszającym. Czyli broń ( i umiejętność z niej korzystania) w rękach maksymalnej liczby ludzi eliminuje dużą część przypadków wymagających kary śmierci. Dalej- jasne i proste prawo- coś na kształt szarijatu - morderstwo i gwałt- śmierć, złodziejstwo- utrata ręki lub dożywotnie świadczenie usług na rzecz poszkodowanego(niewolnictwo). Sytuacje mniej oczywiste- rozsądza sędzia pokoju(autoryten moralny akceptowany przez obydwie strony i podejmujący się osądzenia),według swojej wiedzy i sumienia. Wyrok wykonuje się na koszt sądzonego, za pomocą opłacanego na ta okazję specjalisty.


Gravatar

Alien Jr. nie bedzie kłótni bedzie cisza ;)
ale przed tym oblookaj proroka James’a ;) haha o Chestertonie niewspomne…

http://www.anti-state.com/article.php?article_id=153&PHPSESSID=853886378e82d518c617784dcc8aa619

analizując czym jest władza czy neguje dekalog nakładając przymusowe haracze czy też nie na pierwszy ogien leci Cezar :) jeżeli podatki to kradzież więc same sądownictwo które karmi się haraczem jest syntezą bandytyzmu ;)

brak logicznej analizy słów Jezusa jest i mi znany - sztandarowym przykładem jest cytat:

Mt 22:21
21. Odpowiedzieli: Cezara. Wówczas rzekł do nich: Oddajcie więc Cezarowi to, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga.
(BT)

otóż Cezar=Rząd/władza
co posiadam należącego do “cezara” /rządu/? NIC!
jeżeli nic? co muszę ODDAĆ? NIC!
wszystko co posiadam należy do mnie :)
ten dylemat oddawania dla cezara mają ci co dostają od “cezara” jakieś faworki - dziś np. vat lub dotacje ktore pochodzą z kradzieży…

aby pogłębić psychedeliczne myśli inny cytat celniej określa stan obecny ogólnie

Ap 13:4
4. i pokłon oddali Smokowi, bo władzę dał Bestii. I Bestii pokłon oddali, mówiąc: Któż jest podobny do Bestii i któż potrafi rozpocząć z nią walkę?
(BT)
1. bestia=władza
Ap 13:11
11. Potem ujrzałem inną Bestię, wychodzącą z ziemi: miała dwa rogi podobne do rogów Baranka, a mówiła jak Smok.
(BT)
2. bestia z rogami baranka = “chrześcijanie” którzy motywują negacje dekalogu(napadanie na bliznich) w imię Jezusa
Ap 13:15
15. I dano jej, by duchem obdarzyła obraz Bestii, tak iż nawet przemówił obraz Bestii, i by sprawił, że wszyscy zostaną zabici, którzy nie oddadzą pokłonu obrazowi Bestii.
(BT)
4. obraz bestii = “prawo” ktore neguje dekalog - np. przymusowe haracze ( opór grozi śmiercią? :) )

Ap 13:17
17. i że nikt nie może kupić ni sprzedać, kto nie ma znamienia - imienia Bestii lub liczby jej imienia.
(BT)
wszelka totalitarna kontrola (styl do wyboru do koloru od Adolfa po Lenina )

to świadomość jest ważna czy czujesz że możesz żyć bez pojecia “państwo” (przymusowa wspólnota?) bez sądów bez kontroli… pozdr.
:)


Gravatar

przepraszam za nazwanie was SATANIOLAMi ;) ale wykorzystywanie innych ludzi do morderstwa w odwecie nie jest dobre :) pozdrawiam :)


Gravatar

Whirlinurd:
Skłoniłeś mnie do analizowania tekstu Apokalipsy wg. świętego Jana. Jak mogłes! ;]
A tak na poważnie to na prawdę nie wiem co mam o tym myśleć. Gdyby nie istniała “przymusowa wspólnota” szerzyłaby się anarchia.

Nawet jeżeli wydaję nam się (świadomość), że potrafimy żyć bez systemu kar w społeczeństwie, to realia są takie, że nie potrafili byśmy przeżyć. Ze względu, że czasami nawet nie wiemy, że zle robimy, a przekonamy się dopiero wtedy gdy przyjda wyrzuty sumienia. Skoro niektórzy nie dojrzali do czynienia dobra, do takiego trybu życia i idą na łatwizne, to Ci najmądrzejsi i uświadomieni w społeczeństwie powinni ograniczyć swobodę tych ślepców czyniących zło, bo tak jest łatwiej/fajniej/lepiej.

A może błądze? Albo w ogóle odpowiedziałem nie na temat ? :P
pozdr.


Gravatar

przed każdą dyskusją polityczną lubie czasami zadawać pytanie “co chcesz ode mnie bracie?” te pytanie to test - wszystko to kwestia czasu a kilka lat temu gdyby ktoś powiedział że bede abrahamistą - wyśmiałbym go :) jeżeli “anarchia” to napadanie i haracze to tak jest teraz ;)

ps. Ty discol idz spać - siły oszczedzaj nie na satanoli a na a-pody hehe


Gravatar

jedno mnie dziwi- dlaczego tak dużo ludzi boi się anarchii..


Gravatar

chodzi mi tylko o jedno :) chce się odłączyć od tej “wspólnoty-fantoma” dźgajcie się ile wlezie jeżeli ułyszę że nie mogę - poradzcie mi jakimi metodami najskuteczniej walczyć z przemocą? ;)


Gravatar

psycho bo w ciągu tygodnia tylko w sobote i niedziele urzędy są zamknięte haha :)


Gravatar

aby przypomnieć czołobitnym mega-fanatykom rządów warto jeszcze raz przypomnieć sobie fakty - czy bestia śpi?

http://www.hawaii.edu/powerkills/MEGA.HTM


Gravatar

fajnie sie czyta ta dyskusje tym bardziej kiedy w wokol cale tabuny lewactwa a tu przynajmniej ludzie maja zdrowsze poglady

jednak jest w tym wszystkim jednen problem, obawiam sie, ze dokladnie taki sam jak lewacy, mianowicie brak wam (w wiekszosci) jakiegos obiektywnego zrodla, tak wiec bedziesz bladzis do konca zycia w swwych dywagacjach nigdy nie dochadzac do prawdy bo po prostu nie jestes wszechwiecacy i na tyle madry aby wszsytko poznac, zrozumiec i wyciagnac wnioski,

bez Bibli po prostu czlowiek jest zdany na wlasny rozum, jeden zostanie dlatego lewakiem inny moze liberalnym-konserwatysta (to juz blizsze) Bibli ale dalej beda to wlasne dywagacje napodsawie szczatkowej tak na prawde wiedzy i bardzo niedoskonalego rozumowania, bowiem zarowno nasza mozliwosc poznania jak i rozumowania jest bardzo ograniczona i skazona przez grzech, i nie ma innej drogi jest Biblia i osobista spolecznosc z Bogiem


Gravatar

w przypadku kiedy Nieskonczona Wolnosc jest Bogiem :) dekalog wydaje sie byc bardzo prosty w rozumowaniu jeden znajduje zakurzonego libertarianskiego graala “zyj i pozwol zyc innym” inny wybiera role filozofa faraonow i ich przymusowych komun? ;)

liberty or die? haha


Gravatar

zbyt wielu idiotow zrodzil ten swiat by mozna bylo pozwolic sobie zyc w anarchii… IMHO:)


Gravatar

ja do idiotów nic nie mam - są nieświadomi :) chce tylko wiedzieć kto i co chce ode mnie na tym świecie :) a też umiem się bronić - pomoże mi to określić - bez semantycznych bzdetów typu “anarchizm państwowy”(tj.komunistyczny?przymusowy?) kto postępuje jak uliczny opryszek a kto nie… lub nawet stara sie dorosnąć do jego poziomu?;) haha

pozdr. :)


Gravatar

a tak ogólnie czego kopana staruszka na ulicy może oczekiwać od władzy która działa najczęsciej po fakcie? otóż ten ból z nieszczęsciem przemocą znieczulicą to właśnie jest teraz :) w błogim miłującym człowieczeństwo systemie+22%vat :) otóż ja chce reagować nie chować głowe w piasek czy za plecy policjanta z marnym IQ żeby to robić trzeba zanegować ten system :) wziąć w łape narzędzie do obrony i działać a nie biadolić nad “idiotami” haha :) wyciagnij miecz i patroluj jak jesteś dobry to za darmoche (abonament 50zł) yeap…


Gravatar

zapomniałem dodać jak już obiektywnie Alien Corp. i kumple… bedą skutecznie uszkadzać ten “materiał” przestępczy to może tak aby mogli jeszcze troszke pożebrać bo więzienia będą płatne a po co wydawać na coś co jest zbędne no nie? lepiej dać dla tej staruszki ;)


Gravatar

ja jeszcze z tym Sanhedrynem ;) znaczy się Sądem z jego skarłowaciałą naroslą wszystkich co przecedzają te konserwatywne komary i kubki dla mnie to jest znak że Jezus umierając na krzyżu - specjalnie wybrał kare śmierci - i wybrał moment kumulacji bagiennego kultu rządu sądów - ktoś powie to Żydzi! nie to wszyscy co zdegenerowali logike dekalogu bo sam dekalog to nie jest prawo karne to przykazania - jeżeli to przykazania? to kogo tylko Pana Anarchy? tu Korwin strzeli o prymitywizmie czy plebejstwie Zydów oraz wyższosci kulturowej konserwatywnego Imperium rzymskiego a niech sobie strzela… ;) - ludzie robią prawo do czegoś tam - dumają i dumają a to jest takie proste - grzechy? kto ma karać za grzechy? uważam że ci co wierzą w rząd niech siedzą w tym kulcie dalej niech zmieniają sobie etykietki czy to nomokratów czy to “prawych” libertarian etc. to nie ma znaczenia :) jeżeli podatki to kradzież odrzucam państwowość(mega-gang lub gang ochraniajacy małe gangi etc) we wszystkich dziedzinach w tym i sądowniczej - albo jestem za albo przeciw… tak - tak nie - nie? haha ;) pozdr.


Gravatar

http://sierp.tc.pl/justice.htm
dzięki Sierpowi i Christian Michelowi uwierzyłem ;) i przestałem być … orkiem ;) haha


Gravatar

“…Nie zabijaj” - po prostu… kto jest bez winy, a kto potrafi oddać zabrane życie? A jeśli skaże się niewinnego? Wszyscy kiedyś zakończymy to życie, na każdego przyjdzie czas. Nie powinno być kary śmierci, takie rozwiązanie to po prostu pójście na łatwiznę, “to takie ekonomiczne, proste rozwiązanie” i jakże nieludzkie…
Zamiast tego winna być kara więzienia, wypełniona ciężką dożywotnią pracą na rzecz społeczeństwa lub rodzin ofiar…

Nie więzienia wypoczynkowe jak dziś w naszym kraju, gdzie skazani oczekują na swą kolejkę do wykonania wyroku, lecz raczej jak za cara - kopalnie lub kamieniołomy, więzień nie dostanie jeść, jeśli na to jedzenie nie zapracuje… (społeczeństwo nie powinno być obciążone kosztami utrzymania więźniów) …Nie ukopie wozu kamieni - nie je, zamiast zabijać go, trzeba mu dać szansę, wybór …Albo poczuje co znaczy ciężko żyć, albo się zagłodzi na własne życzenie - wtedy poczuje co znaczy umierać…

Kara śmierci - takie “humanitarne” hehe pozbawianie życia, zabicie skazanego, to nie kara dla zbrodniarza, to zbrodnia dla ludzkości, zbrodnia nie do naprawienia, która stawia nas na równi z mordercą, którego uśmiercamy.

O ile jeszcze odwet na bandycie, w afekcie, pod wpływem gniewu, da się jakoś przeboleć, to na zimno w świetle prawa i wiary, tudzież na ich skutek - rzecz jest niewybaczalna.

Ciężkie dożywotnie więzienie z ciężkimi robotami - tak, kara śmierci w świetle prawa - nie.
…Wyobraźcie sobie jakie to doskonałe wyjście dla władzy chcącej się pozbyć niewygodnego obywatela - przykleić mu odpowiednio ciężkie przewinienie i do piachu… zgodnie z prawem i bez problemów …

Co do pilnowania - też prosta sprawa - jeden ucieka - reszta na racjach głodowych aż się znajdzie - jeden drugiego będzie pilnował. Co do kosztów. Jak pójdą pracować do kopalni, to więzienia zarobią same na siebie (łatwo też ich upilnować) i jeszcze społeczeństwo na tym zyska… odpadnie też problem nierentownych kopalń i protestujących górników…


Gravatar

Proszę wybaczyć, że linkuję, ale ten tekst jest długi i bez sensu byłoby go tu wklejać.

http://skulski.pl/piotr/?p=7

Pozdrawiam.


Dodaj swój komentarz

* - pola wymagane. Adres e-mail nie będzie upubliczniony.